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Illustration by Lynn Klemmer 


#0 15.09.2021

Editorial: Spirit is a Bone?

Mathieu Buchler 

“When being as such, or thinghood, is predicated of Spirit, the true expression of this is that Spirit is, therefore, the same kind of being that a bone is. It must therefore be regarded as extremely important that the true expression has been found for the bare statement about Spirit–that it is. When in other respects it is said of Spirit that it is, that it has being, is a Thing, a single, separate reality, this is not intended to mean that it is something we can see or take in our hands or touch, and so on, but that is what is said; and what really is said is expressed by saying that the being of Spirit is a bone.” [1]



When Hegel writes this passage in his Phenomenology of Spirit on the subject of phrenological theories emerging in the late 18th and early 19th century, he intends to mark an intimate link between the abstract dimension of the human mind, i.e. of our capacity to indulge in conceptual reasoning, and the fact that all thinking is necessarily embedded, in some shape or form, in a material reality. And this not just in the sense that all thinking is always in some sense about a material world, but rather in the sense that thinking itself has a material dimension. Thinking is, it exists, it has a form, and this in two senses: it is as a plastic process taking place in a spatial world of things which it actively shapes and modulates, and it is ossified, situated in a particular objective location: the human skull. 

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Illustration by Lynn Klemmer


Entry #1 15.9.2021

Künstliche Intelligenz und Prognosen

Christophe Rippinger

Der Soziologe Jens Beckert analysiert in Imaginierte Zukunft – Fiktionale Erwartungen und die Dynamik des Kapitalismus den fiktiven Charakter von Werten in der Welt der Wirtschaft und die Wirkungskraft wirtschaftlicher Narrative. Der Blick von Wirtschaftsakteuren ist dabei in die Zukunft gerichtet, Handlungen in der Gegenwart orientieren sich an Erwartungen an die Zukunft. Um das zu ermöglichen, schafft die Wirtschaftstheorie sich eine strukturierende Umgebung in der Form von Narrativen. Mit ökonomischen Grundsätzen, Kausalitätszusammenhängen und Marktgesetzen generiert sie den Wirtschaftsakteuren eine beobachtbare Umwelt, in der sie sich zurechtfinden können. Voraussetzung, dass diese geschaffene Parallelwelt Wirkungsmacht erhält, ist ein ausreichendes Maß an Gläubigern. Der Wert eines Unternehmens lässt sich nur steigern, wenn es genügend Akteure gibt, die diese Annahme teilen. Der Wert eines Objektes ist nicht intrinsisch gegeben, es muss auch jemand bereit sein, den geforderten Preis zu bezahlen.

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Illustration: Gustave Doré “The Apparition”, Met Museum
Entry #2 22.09.2021

PANIC: Economy Past its Limit

Owen Steinberger

After reading for some time, being absorbed in the play of language, when we close our book, we might look up to see a room we no longer recognize. Transformations have taken place in our absence; our eyes have already adjusted to the page, and we will often need to readjust to differences in lighting, and dimensions, with an involuntary reorientation of the pupil and engagement of different photoreceptors. It is as if we have gone out of focus and are sliding back into place, rather than our image of the room. But the room itself has also changed. Not only has the planet been rotating and “sliding” through space at extreme speeds (which go unnoticed as constants, not unlike gravity, conspicuous in their absence only in our dreams, in this instance reading being a kind of day-dreaming) altering the coordinates of the room, our body not excluded of course; there has also been at work, and unavoidably so, the deleterious effects of time, the slow work of decay and death.

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#001 Salty Glitches by Till Rückwart
Entry #3 23.09.2021

Salty Glitches

Till Rückwart

Salty Glitches ist eine 6 Satelliten-Fotografien umfassende dokumentarische Arbeit über die Beziehung zwischen Menschen, Technologie und Natur. Sie zeigt digitale Störungen – auch Glitches genannt – die aufgrund fehlerhafter Software auf Google Earth bzw. Google Maps zum Vorschein kommen. Diese Glitches treten in unterschiedlichen Regionen der Erde auf. Salty Glitches zeigt vier von ihnen in den Salzwüsten Südamerikas. Sie lassen uns leicht irritiert, aber dennoch staunend zurück. Während sie offenbaren, dass die Darstellung der Erde durch Google nur eine brüchige Simulation ist, lenken sie gleichzeitig die Aufmerksamkeit auf eine Region, in der Lithium abgebaut wird: die Chilenischen Atacama-Wüste und das Argentinische Caucharí-Olaroz. So laden die Glitches dazu ein, unser Verständnis von Wahrheit im Umgang mit digitalen Medien zu hinterfragen und die Logik hinter der Präsentation von Satellitenbildern auf Google Maps besser zu verstehen, während sie fast schon poetisch die Betrachter*innen an jene Orte führen, wo der Erde die Ressourcen für die Batterien ihrer Smartphones und Laptops entzogen werden.

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